Lectio Divina

13. 8. 2010 20:15

Lectio Divina
(měsíčník Amen 7-8/2001)

Vladimír Schmidt, Pavel Konzbul

Lectio divina je nejstarší metodou čtení Bible v církvi, která se objevuje již v samotném Písmu, tzn. byla praktikována v biblické době. Důkazem toho je text Iz 43, 16.21, který byl napsán v době babylonského zajetí a adresován Izraeli žijícímu ve vyhnanství. Lectio jako metoda dostává svůj název až ve 4. stol. a v prvním tisíciletí života církve to byl obecný způsob čtení Bible, dovedně spojující teologii a spiritualitu, které dnes trpí vzájemným oddělením.

Později se metoda uchovávala především v tradici různých řádových spiritualit a v klášterním monastickém životě. Tak se lectio divina stala typickou metodou mnišských řádů, ale nacházíme ji hojně i v životě řádů žebravých. Důkazem toho je i osmý způsob modlitby sv. Dominika, nazývaný rozjímavá četba. Ten nebyl ničím jiným, než soukromým lectio. Kromě této individuální formy rozjímání Písma existovala v církvi od samého počátku také forma společná.

Církevní otcové, jako sv. Řehoř Veliký, říkají, že kdo pěstuje lectio divina, může dosáhnout dvojího cíle:

1. plnosti knihy - tzn. pochopení psaného slova;

2. plnosti slova - tzn. setkání s živým Slovem.

Lectio je pravá, když se nám podaří dospět až k živému Slovu. Abychom toho dosáhli, potřebujeme jednak vnější dispozice, mezi něž patří:

- vhodné místo, které umožňuje mlčení, napomáhá přemýšlení a modlitbě;

- optimální doba, kdy nejsme tlačeni dalšími povinnostmi;

- vhodná délka, která by neměla být kratší než půl hodiny a ne delší než 2 hodiny;

- dobře připravený materiál

- nepřekročit max. počet lidí asi 15.

Dále je potřebná vnitřní dispozice:

- čistota srdce a pokora (podle sv. Bernarda se moudrost dává jen očištěnému srdci);

- svoboda od předběžného chápání Božího slova (stereotypu), které nám zabraňuje pochopit to, co nám chce Bůh říci. Proto by mělo lectio divina začínat vzýváním Ducha svatého, neboť on podle sv. Řehoře Velikého působí, aby našemu porozumění nechyběla čistota srdce a uzpůsobuje toho, kdo čte, pro poslušnost slovu.

Samotný výraz lectio divina lze přeložit jako posvátné čtení. Nejde ovšem jen o pouhé čtení Bible, ale o její čtení ve světle životní zkušenosti. O této metodě mluví dokument Papežské biblické komise "Výklad bible v církvi", kde ji definuje jako individuální nebo společnou četbu kratšího či delšího úryvku z Písma, vnímaného jako Boží slovo a rozvíjeného působením Ducha svatého v rozjímání, modlitbě a kontemplaci. Metoda je založena na šesti principech:

1. Jde o dialog mezi psaným slovem Bible a životní zkušeností, kdy naše zkušenost je postavena do světla Písma.

2. Do biblické pasáže vstupujeme skrze svoji představivost. Jde o to, abychom se ztotožnili s postavami biblického příběhu.

3. Objevujeme příběh hříchu a milosti nejdříve v Písmu a následně ve vlastním životě. Četbou biblického příběhu odhalujeme, že se to děje právě nyní v mém životě.

4. Jde o praktikování jak modlitby, tak teologie. Skrze lectio rosteme v poznání a modlitbě, poznání vede k modlitbě a modlitba k poznání.

5. Metodu mohou praktikovat všichni, nezávisle na vzdělání, jde o teologii pro každého.

6. Lectio divina vyžaduje jak osobní svobodu, tak smysl pro společenství.

Při lectio kombinujeme tzv. vědeckou a nevědeckou cestu poznání Písma. Písemný podkladový materiál by měl obsahovat exegetické poznámky ke čtenému úryvku (vědecká cesta) a výklady církevních otců, a to jak z dob minulých, tak ze současnosti. My při rozjímání postupujeme cestou přímého poznání (nevědecká), ovšem za pomoci exegetických poznámek. To si můžeme dovolit proto, že žijeme v tradici církve a protože Písmo mluví v obecných pojmech. Takže obava, zda budu schopen nalézt sebe v textu Písma, je zcela zbytečná, protože k textu přistupujeme ve víře, že ho Bůh napsal pro nás jako příběh, takže se v něm zcela jistě nalézáme. Jediným problémem je, zda se otevřeme setkání s ním.

Schéma metody Lectio divina

I. Naslouchání Bohu

1. Vzývání Ducha svatého

2. Svaté čtení (Sacra pagina) - Jeden ze společenství čte biblický text a ostatní pozorně naslouchají. Necháváme na sebe dopadat Boží slovo. Čtená perikopa by neměla být příliš dlouhá (asi 10-20 veršů). Přednost mají liturgická čtení ze dne následujícího nebo předchozího.

3. Čtení (Lectio) - Pomalá četba textu spojená se stručnými výklady exegetů (např. poznámky v Jeruzalémské bibli a jiné komentované překlady Písma) a církevních otců, které nám dodávají podněty k rozjímání.

4. Rozjímání (Meditatio) - Ve chvíli ticha (asi 15 min.) každý samostatně prochází text Písma. Vchází do něho a ztotožňuje se s jeho postavami nebo sdělením a hledá za vedení rozumu osvíceného vírou poznání skryté pravdy. Meditace hledá, po čem by se mělo toužit, jako by hledala poklad v terénu a nalézala jej. Guido Kartuzián píše, že lectio nese pokrm do úst a meditatio jej rozžvýkává.

5. Sdílení (Collatio) - Jde o rozhovor ve skupině. Bohatství, které jsem objevil ve svém rozjímání, mohu nabídnout ostatním. Je nezbytně nutné přijmout možnost, že i skrze druhé mne může oslovit Bůh! Collatio se má živit Písmem svatým, má se v ní promítat osobní zkušenost vnitřního života. Nežádá okázalé vzdělání, ale nestačí pro ni jen zbožné výlevy. Při sdílení je třeba důsledně dbát na následující pravidla:

- Pokud s něčím nesouhlasím, tak nereaguji, nejde o disputaci, ale o sdílení toho, co každý v Písmu objevil.

- Je třeba se vyjadřovat stručně.

- Sdělit mohu i zdánlivé maličkosti, které mne v meditaci oslovily.

- Nenutím se mluvit jen proto, aby nebylo ticho. Ticho při sdílení nikdy není trapné.

- Pokud někdo mluví, tak jej nepřerušuji.

- Ve své řeči se nesnažím druhé rozumovými argumenty přesvědčit, ani působit na jejich city, ale jen pravdivě a autenticky sděluji, co mi Bůh dal poznat.

Collatio se v případě praktikování lectia soukromě, mimo společenství, vynechává.

II. Odpovídání Bohu

6. Modlitba (Oratio) - Modlitba chvály, díků a přímluv. Podle sv. Řehoře oratio samovolně tryská ze setkání srdce člověka se srdcem Božím prostřednictvím Božího slova. Při něm každý nahlas může chválit Boha a děkovat mu za to, co jej oslovilo, a může také prosit za sebe i společenství.

7. Kontemplace (Contemplatio) - je pozvednutím ducha k Bohu, kdy ve chvíli ticha naše mysl a rty odpočívají, pohled je upřen na Krista, srdce se beze slov modlí a naše vůle se snaží sjednotit s jeho vůlí. Lectio divina v této fázi vrcholí.

8. Jednání (Operatio) - je uplatněním kontemplace a meditace. Během chvíle ticha se zamyslíme nad tím, co říká toto setkání s Bohem pro můj život. Vhodné je zakončit předsevzetím a odhodláním k plnění Boží vůle v něčem konkrétním.

(Doporučená literatura:
M. Masini: Úvod do lectio divina, Karmel. nakl., Kostelní Vydří 1993
M. de Verteuil: Svítilnou mým nohám je tvé slovo, Pastorační středisko, Praha 1998
Scala paradisi - stupně k ráji, Karmel. nakl., Kostelní Vydří 1996)

(text je převzat z dominikánského časopisu Amen, číslo 7-8/2001)

http://www.krystal.op.cz/amen/2001/Amen78-01.htm#Lectio%20divina

Zobrazeno 2674×

Komentáře

Jashar

"Pomalá četba textu spojená se stručnými výklady exegetů (např. poznámky v Jeruzalémské bibli a jiné komentované překlady Písma)"<br />
<br />
Než Jeruzalémskou bibli bych volil raději katolické exegeze: NZ od Sýkory, nebo Sušila; SZ od Hejčla.<br />
<br />
Anglicky existuje komentář sestavený od o. Haydocka: <a href="http://www.veritasbible.com/commentary/haydock" target="_blank">http://www.veritasbible.com/commentary/haydock</a> nebo Kornélia á Lapide a výklady církevních otců, učitelů a teologů, z nichž některé jsou dostupné on-line:<br />
<a href="http://www.catholicapologetics.info/scripture/oldtestament/" target="_blank">http://www.catholicapologetics.info/scripture/oldtestament/</a><br />
<a href="http://www.catholicapologetics.info/scripture/newtestament/" target="_blank">http://www.catholicapologetics.info/scripture/newtestament/</a>

tina

Zdroj v angličtině, který považuji za solidní:<br />
<a href="http://www.osb.org/lectio/" target="_blank">http://www.osb.org/lectio/</a>

juniper

no jo ale to by mi musel někdo tu angičtinu přeložit do češtiny

Zobrazit 3 komentáře »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Rubriky

Nejnovější

Autor blogu Grafická šablona Nuvio